STalK: de vinger aan de STK-pols

onze digitale schoolkrant…

Het geheime leven van… meneer Vissers

Zoals de meesten onder jullie wel weten, is meneer Vissers (leraar Engels hogere cyclus) ruim een maand afwezig geweest om ‘in een of andere examencommissie te gaan zitten’. Ondertussen is hij alweer terug, maar wat is hij nu eigenlijk gaan doen? StalK zocht het uit.

 

Meneer Vissers, waar bent u nu juist geweest tijdens uw afwezigheid op school?

Van 6 oktober tot 21 november werkte ik als jurylid voor de Centrale Examencommissie (vroeger bekend onder de naam Middenjury).

De Centrale Examencommissie biedt de mogelijkheid aan mensen om een middelbaar diploma te behalen zonder school te lopen.  Zij moeten dan wel op eigen houtje het leerplan van de school of een speciaal leerplan van de commissie verwerken en een schriftelijk en mondeling examen afleggen over deze leerstof.

 

Wat heeft u daar gedaan?

Ik heb meegewerkt als jurylid Nederlands voor de afdelingen BSO, KSO en TSO.


Waarom doet u dat?

Er zijn verschillende redenen waarom ik mijn kandidatuur gesteld heb.  Eerst en vooral om mijn horizon te verbreden zoals dat zo mooi heet.  Ik geef al 27 jaar les in het STK en voordien was ik er 8 jaar leerling. Ik had dus wel eens nood aan verandering van lucht. Op deze manier kwam/ kom ik ook eens in contact met leerlingen uit andere onderwijsvormen. Bovendien biedt de Centrale Examencommissie een tweede kans voor wie om één of andere reden – en er zijn ontzettend veel redenen – niet op de gewone, reguliere wijze zijn diploma kan behalen.  Laat me toe te zeggen dat ik veel bewondering heb voor mensen die deze inspanning leveren, sommigen hebben een voltijdse job  en moeten zich in hun vrije tijd voorbereiden op de examens. Een oude leraar wil dan wel eens met een zedenlesje eindigen en een vermanend vingertje opsteken: dit is echt niet de gemakkelijkste weg om een diploma middelbaar onderwijs te behalen, wel integendeel. 


De hoeveelste keer is het al dat u eraan meedoet?
Vier jaar geleden heb ik voor de eerste keer meegewerkt. Vorig jaar kon ik jammer genoeg niet gaan omdat de school er niet in slaagde een interimaris te vinden ( mensen die in het onderwijs willen werken worden witte merels, daarom beste leerlingen van het STK: koester uw leraars).

 

Zullen we zeker doen. Hartelijk dank voor dit interview!

30/12/2008 - Posted by | Uncategorized

4 reacties »

  1. Bedankt, Pol, dat is een zeer wijze raad.

    Reactie door Johan Mestdagh | 31/12/2008 | Beantwoorden

  2. 8 jaar leerling?
    Heeft meneer Vissers 2 keer gedubbeld?

    Reactie door Verdickt Wouter | 03/01/2009 | Beantwoorden

  3. Ik dacht dat vroeger het 5e en 6e leerjaar ook tot het STK behoorden vandaar die 8 jaar leerling.

    Reactie door Laure Van Aken | 04/01/2009 | Beantwoorden

  4. Een geluk dat er nog kenners zijn!

    Reactie door stalkredactie | 13/01/2009 | Beantwoorden


Geef een reactie

