STalK: de vinger aan de STK-pols

onze digitale schoolkrant…

Schoolsysteem wreekt zich op 5mwi

Vrolijk fluitend naar school, het is niet iedereen meegegeven. Toch had ik er reden toe. Vandaag: een hele dag niets doen dankzij de esthetica-excursie! Maar mooie liedjes duren niet lang en dankzij het  onfeilbare schoolsysteem, waar wij zogezegd blij om moeten zijn, mogen we niet naar huis! Een hele dag studie en dan worden we toch wel genekt door het laatste uur (dan hebben we namelijk wél les). Dus hier zit ik dan in één of ander computerlokaal. Ik weet niet wat ik volgende uren ga doen. Ik heb een zwaar vermoeden dat het met N begint en eindigt op IETS. Dus alweer hebben we spijtig genoeg bewezen dat die nieuwe schoolregel dringend aangepast moet worden!

dorien

Wat is jullie mening over de studieregeling op school? Heb je een werkbaar alternatief? Laat die ideeën maar komen…
Wat te doen aan het teveel aan studie-uren?
( surveys)

27/01/2009 - Posted by | Uncategorized

7 reacties »

  1. Kan de leerkracht van het laatste uur dan geen vroeger uur over pakken? En de klas die sowieso moet blijven dan het laatste uur les geven…
    Dus gewoon uren switchen.. In zo’n geval zou dat toch moeten kunnen…

    Reactie door Verdickt Wouter | 28/01/2009 | Beantwoorden

  2. Dan krijg je toch een dominosysteem? Ik geef een voorbeeld om te verduidelijken.
    Stel dat ik die leerkracht van het zevende uur in 5MWI was, en ik zou het uur switchen met bv. mijn vijfde uur waarop ik 4HUM A heb. Dan geef ik het vijfde uur les aan 5MWI, en het zevende uur aan 4HUMA. Maar wat dan met de leerkracht die normaal gezien les had het zevende uur in 4HUMA?
    Die regeling zou dus alleen maar werken onder twee voorwaarden: 4HUMA (of veralgemeend: de andere klas) moet het zevende uur ook studie hebben + ik moet als leerkracht op díe dag in 4HUMA (of: in die andere klas) komen.
    Hoe vaak komt dit voor? Ik vrees te weinig om er een vaste “regel” van te kunnen maken.

    Reactie door Griet Biesemans | 28/01/2009 | Beantwoorden

  3. Ik stel misschien voor om eerst naar dat ” 2 uur op voorhand studie hebben om dan te hopen dat je het laatste uur ook studie hebt ” geval te kijken, want hetgeen dat 5 mwi heeft voorgehad komt minder frequent voor dan dat geval dat ik hier net aanhaal. Al geef ik Dorien 100 procent gelijk, vind ik toch dat we eerst de kern van de zaak moeten aanpakken.

    Gill

    Reactie door gill gourdin | 28/01/2009 | Beantwoorden

  4. Mevrouw Biesemans,
    ik snap u redenering, maar laat ik het dan zo proberen:
    Ik vermoed dat u, of de andere leerkracht(=Y) van het 7e uur, geen 7 uur per dag lesgeeft. Dan is het toch al simpeler om een uur dat klas X vrijheeft, en leerkracht Y vrijheeft zo op te vullen.
    Win Win lijkt het mij: de leerlingen kunnen ’s middags naar huis, en de leerkracht kan vroeger naar huis om verbeterwerk, of lesvoorbereidingen, of nog andere dingen te doen…

    Reactie door Verdickt Wouter | 01/02/2009 | Beantwoorden

  5. Ja maar Wouter; het moet toch wel lukken dat je als leerkracht net op dat moment vrij heeft als die klas hoor. Dat komt echt niet zo frequent voor hoor ! Mevr. Biesemans heeft gelijk !

    Reactie door maarten | 02/02/2009 | Beantwoorden

  6. Ok, ik was te simplistisch😀

    Reactie door Verdickt Wouter | 04/02/2009 | Beantwoorden

  7. Volgens mij is het probleem ontstaan doordat een goed plan afgezwakt werd. De bedoeling van de leerlingenraad van vorig jaar, was gewoon de leerlingen naar huis te laten gaan als ze het laatste uur studie hadden. Een goed idee. Alleen is daar nu om een of andere reden de regel bijgekomen ‘als er al 2 uur studie geweest is’. Daar klopt iets niet, want je zit met het probleem van klasgroepen die het ene uur wel en het andere uur niet samen zitten. Keep it simple: het laatste uur studie = naar huis. Altijd.

    Reactie door Johan Mestdagh | 15/02/2009 | Beantwoorden


Geef een reactie

