STalK: de vinger aan de STK-pols

onze digitale schoolkrant…

Column : Achttien

Schrijf eens een column. Over het dagelijkse leven op school.

Meer nog, over het dagelijkse leven op mijn school.

Op onze school.

Jouw school.

Mijn school.

 

Duizenddriehonderdvierenvijftig leerlingen, waarvan ik er één ben.

En voor jou, geldt precies hetzelfde.

Wat is jouw volgnummer in de klas? Twee, twaalf, twintig?

Ik heet acht. Hoe heet jij?

Wat vul jij meermaals per dag in op té lichtblauw gekleurd lijntjespapier dat je voor tachtig cent kocht in het leerlingensecretariaat? Tien?

Of ben jij nummer zeven? Neen, ik ben zes. Neen, nummer negen. Vorig jaar was ik zes.

 

Nummer zestien praat de hele dag door terwijl nummer zeventien het bord afveegt, samen met nummer achttien, die op zijn beurt weer wenste dat hij beter gestudeerd had voor zijn toets, zodat hij vandaag niet hoefde te spieken bij nummer twintig.

 

Achttien werd betrapt. Fraude. De hele klas jubelt, achttien is een held.

Een grote, rode nul siert nu zijn blad.

 

Achttien kwam gisterenavond thuis, in een leeg huis. De muren huilden. En hij huilde met ze mee. Achttien is geen held. Hij verloor zijn held.

 

Nummer achttien heeft een naam, een verhaal, een persoonlijkheid.

Hij is meer dan een nietszeggende cijfercombinatie.

En voor jou en mij, geldt precies hetzelfde.

Laten we dat geloven.

En hopen.

Vooral hopen dan.

 

 

 

U.

04/10/2009 - Posted by | Uncategorized

3 reacties »

  1. Zooo mooi!🙂 X

    Reactie door Marijke Doms | 06/10/2009 | Beantwoorden

  2. Schitterend… ik geef een tien voor achttien.
    Ontzettend doordACHT geschreven. Doe zo voort STalK!

    Reactie door Een grote STalK fan | 23/10/2009 | Beantwoorden

  3. wauwie🙂

    Reactie door vengy | 27/10/2009 | Beantwoorden


Geef een reactie

